Lov om Offentlig Digital Post til virksomheder
Hvad er Digital Post?
Digital Post er en løsning til at modtage post fra offentlige myndigheder. Løsningen
leveres af e-Boks A/S og er tæt integreret med e-Boks, hvilket betyder, at din virksomhed
kan logge på Digital Post både på Virk.dk og e-boks.dk og dermed få adgang til
al din post ét sted
Du kan læse mere om Digital Post på http://www.virk.dk/postkasse
Hvem er omfattet af Digital Post for virksomheder?
Alle virksomheder og foreninger med et CVR-nummer er omfattet af obligatorisk Digital
Post for virksomheder.
- Anpartsselskaber, interessentskaber, aktieselskaber, fonde, foreninger og udenlandske
- Virksomheder med et dansk CVR-nummer
- Enkeltmandsvirksomheder
- Frivillige foreninger
Tjek her, om du er klar til Digital Post
Hvis din virksomhed har e-Boks og er tilmeldt Digital Post fra det offentlige eller
har oprettet en digital postkasse på Virk.dk, så opfylder I kravene for at modtage
digital post fra det offentlige.
Er du i tvivl, kan du gå ind på din virksomhedsprofil i virksomhedens e-Boks på
e-boks.dk eller i virksomhedens
digitale postkasse på Virk.dk
under ’Tilmeldinger’ og tjek, om I er tilmeldt alle offentlige myndigheder.
Hvis din virksomhed ikke er tilmeldt alle offentlige myndigheder som afsendere,
kan du gøre følgende:
Gå ind på e-boks.dk, og log på erhverv. Tilmeld dig Digital Post fra det offentlige
ved at klikke på linket "Tilmeld Digital Post fra det offentlige". Du kan også gå
på Virk.dk og tilmelde dig Digital Post.
Når du har tilmeldt dig Digital Post fra det offentlige, kan du både skrive til
og modtage svar fra det offentlige, dvs. kommuner, regioner og staten. Fordelen
er, at din post fra det offentlige samles ét sted, hvor det opbevares sikkert.
Medarbejdersignatur
For at kunne oprette og modtage digital post, er det nødvendigt, at den eller de
medarbejdere, der skal have adgang, har en medarbejdersignatur
Har din virksomhed endnu ikke medarbejdersignatur, skal den bestilles via Nets-DanId
på www.nets-danid.dk
Det er gratis at oprette tre medarbejdersginaturer pr. virksomhed. Dererfter bergnes
betaling. Se priser på
www.nets-danid.dk
Fordele ved Digital Post
Med en digital postkasse til Digital Post kan du:
- få adgang til sikker kommunikation med det offentlige
- få samlet virksomhedens digitale post i samme postkasse - også posten fra private
virksomheder, som sender til e-Boks
- opbevare virksomhedens digitale post nemt og overskueligt i digitale mapper
- skrive til det offentlige og modtage digitalt svar - adressebogen gør det er nemt
at finde den rette modtager
- modtage besked om ny post på mail og sms (sms tilbydes dog kun af nogle myndigheder)
Forskellen mellem e-Boks og Digital Post
Digital Post er en løsning til at modtage digital post fra offentlige myndigheder.
Løsningen leveres af e-Boks A/S og er derfor tæt integreret med e-Boks, hvilket
betyder, at man som virksomhed kan tilgå Digital Post både på Virk.dk og e-Boks.dk
og dermed få adgang til at sin digitale post ét sted.
Digital Post fra det offentlige er med andre ord synligt på begge kanaler. Det er
op til dig, hvor du vil læse din post.
Bemærk, at din virksomhed kun kan modtage digital post fra private virksomheder,
hvis virksomheden har en e-Boks.
Læs mere om, hvordan din virksomhed opretter en digital postkasse til Digital Post fra det offentlige
på
http://www.virk.dk/postkasse