Lov om Offentlig Digital Post til virksomheder

Hvad er Digital Post?

Digital Post er en løsning til at modtage post fra offentlige myndigheder. Løsningen leveres af e-Boks A/S og er tæt integreret med e-Boks, hvilket betyder, at din virksomhed kan logge på Digital Post både på Virk.dk og e-boks.dk og dermed få adgang til al din post ét sted

Du kan læse mere om Digital Post på http://www.virk.dk/postkasse

Hvem er omfattet af Digital Post for virksomheder?

Alle virksomheder og foreninger med et CVR-nummer er omfattet af obligatorisk Digital Post for virksomheder.

  • Anpartsselskaber, interessentskaber, aktieselskaber, fonde, foreninger og udenlandske
  • Virksomheder med et dansk CVR-nummer
  • Enkeltmandsvirksomheder
  • Frivillige foreninger

Tjek her, om du er klar til Digital Post

Hvis din virksomhed har e-Boks og er tilmeldt Digital Post fra det offentlige eller har oprettet en digital postkasse på Virk.dk, så opfylder I kravene for at modtage digital post fra det offentlige.

Er du i tvivl, kan du gå ind på din virksomhedsprofil i virksomhedens e-Boks på e-boks.dk eller i virksomhedens digitale postkasse på Virk.dk under ’Tilmeldinger’ og tjek, om I er tilmeldt alle offentlige myndigheder.

Hvis din virksomhed ikke er tilmeldt alle offentlige myndigheder som afsendere, kan du gøre følgende:

Gå ind på e-boks.dk, og log på erhverv. Tilmeld dig Digital Post fra det offentlige ved at klikke på linket "Tilmeld Digital Post fra det offentlige". Du kan også gå på Virk.dk og tilmelde dig Digital Post.

Når du har tilmeldt dig Digital Post fra det offentlige, kan du både skrive til og modtage svar fra det offentlige, dvs. kommuner, regioner og staten. Fordelen er, at din post fra det offentlige samles ét sted, hvor det opbevares sikkert.

Medarbejdersignatur

For at kunne oprette og modtage digital post, er det nødvendigt, at den eller de medarbejdere, der skal have adgang, har en medarbejdersignatur

Har din virksomhed endnu ikke medarbejdersignatur, skal den bestilles via Nets-DanId på www.nets-danid.dk

Det er gratis at oprette tre medarbejdersginaturer pr. virksomhed. Dererfter bergnes betaling. Se priser på www.nets-danid.dk

Fordele ved Digital Post

Med en digital postkasse til Digital Post kan du:

  • få adgang til sikker kommunikation med det offentlige
  • få samlet virksomhedens digitale post i samme postkasse - også posten fra private virksomheder, som sender til e-Boks
  • opbevare virksomhedens digitale post nemt og overskueligt i digitale mapper
  • skrive til det offentlige og modtage digitalt svar - adressebogen gør det er nemt at finde den rette modtager
  • modtage besked om ny post på mail og sms (sms tilbydes dog kun af nogle myndigheder)

Forskellen mellem e-Boks og Digital Post

Digital Post er en løsning til at modtage digital post fra offentlige myndigheder. Løsningen leveres af e-Boks A/S og er derfor tæt integreret med e-Boks, hvilket betyder, at man som virksomhed kan tilgå Digital Post både på Virk.dk og e-Boks.dk og dermed få adgang til at sin digitale post ét sted.

Digital Post fra det offentlige er med andre ord synligt på begge kanaler. Det er op til dig, hvor du vil læse din post.

Bemærk, at din virksomhed kun kan modtage digital post fra private virksomheder, hvis virksomheden har en e-Boks.

Læs mere om, hvordan din virksomhed opretter en digital postkasse til Digital Post fra det offentlige på http://www.virk.dk/postkasse